نهمین آنالیز من/ سرعت حمله ...
در بازی که مشاهده می کنید سرعت مهم تر از هر چیز دیگری می باشد. سفید در جناح شاه حمله می کند و سیاه هم در جناح وزیر. کسی برنده است که سرعت حمله اش بیشتر باشد تا ...
تنها منتشر کننده این آنالیزها وبلاگ تخصصی شطرنج-آنالیز و با آنالیز مهران فرخنده می باشد.
سیاه: امید بذرافشان | نتیجه: 0 - 1 | سفید: مهران فرخنده | دور: دهم
آنالیز بازی توسط: مهران فرخنده
بیسا و یکمین دوره مسابقات شطرنج جام فجر
خراسان رضوی، مشهد، 1391/12/9
شما می توانید بازی را بدون نیاز به صفحه شطرنج نیز مشاهده نمائید. اینجا
حرکات بازی را در ذیل می توانید مشاهده نمایید.
1. e4 | c5 | 2. f4 | d6 |
3. Nf3 | Nc6 | 4. g3 | e6 |
5. Bg2 | Nf6 | 6. d3 | Be7 |
7. O-O | O-O | 8. Nbd2 | Qc7 |
9. Re1 | a6 | 10. c3 | b5 |
11. b3 | Bb7 | 12. Bb2 | Nd7 |
13. h3 | Bf6 | 14. Qc2 | b4 |
15. c4 | Bxb2 | 16. Qxb2 | e5 |
17. f5 | f6 | 18. g4 | a5 |
19. g5 | Nd8 | 20. h4 | Re8 |
21. Kf2 | a4 | 22. Rg1 | axb3 |
23. Nxb3 | Ra3 | 24. Bh3 | Nc6 |
25. h5 | fxg5 | 26. Nxg5 | h6 |
27. Ne6 | Rxe6 | 28. fxe6 | Nf6 |
29. Qe2 | Qe7 | 30. Rg6 | Ne8 |
31. Rag1 | Qh4+ | 32. R1g3 | Qf4+ |
33. Rf3 | Qh2+ | 34. Rg2 | Qh1 |
35. Kg3 | Nf6 | 36. Kh4 | Rxb3 |
37. Rxf6 | Nd4 | 38. Rf8+ | Kh7 |
39. Qf2 | Rxd3 | 40. Rh8+ |
M 1. e4 c5 2. f4 d6 3. Nf3 Nc6 4. g3 e6
تا به این حرکت به نظر من تفسیر خاصی ندارد و اگر شما با دفاع سیسیلی تابحال آشنا نشده اید به شما پیشنهاد می کنم که حتما مقاله دفاع سیسیلی که در همین وبلاگ نیز پخش شده است، بخوانید. اینجا
هر دو طرف به گسترش سوارهای خود مشغول اند و کاری به کار هم ندارند البته تا به این حرکت.
M 5. Bg2 Nf6 6. d3 Be7 7. O-O O-O 8. Nbd2 Qc7
اگر به زنجیره پیاده ای هر دو طرف نگاهی بیندازید می بینیم که زنجیره پیاده ای سفید کمی بهتر می باشد اما این زنجیره پیاده ای موقعی به ما کمک می کند که با پیاده های خود بخواهیم به جناح شاه سیاه حمله کنیم.
در حال حاضر هیچ مهره ای از عرض 5 به این ور وارد نشده است. سفید کم کم باید به فکر حمله در جاح شاه بیفتد و سیاه هم باید به فکر حمله در جناح وزیر بیفتد. سرعت حمله مهم تر از مهره های حمله است، پس اگر یکی از طرفین حمله را ضعیف انجام دهد مطمئن باشید که طرف دیگر پیروز می شود.
سیاه نیز مانند شاخه شوینینگن دارد بازی را ادامه می دهد، البته شاید هم شاخه خود را عوض کند و با b5 و Bb7 حمله بر روی قطر h1,a8 انجام دهد.
M 9. Re1 a6 10. c3 b5 11. b3 Bb7 12. Bb2 Nd7
Re1 سفید با دو طرح پیش می رود. جلوگیری از Ng4 و Ne3 سیاه و در ادامه Nf1 برای سفید و بعد از آن g4 و Ng3 یا e3. در کل به نظر من Re1 حرکت قابل قبولی است. اما در طرف مقابل سیاه a6 را بازی می کند که حمله اش را کند می کند به جای a6 می توانست یکراست b5 را انجام دهد. زیرا سفید نمی تواند به پیاده b5 حمله کند و به گمان اگر هم حمله کرد حرکت b4 همیشه برای سیاه وجود دارد. سیاه با حرکت a6 یک تمپ (حرکت) عقب افتاد. حرکت c3 برای سفید چند نکته داشت: 1- جلوگیری از حرکت Nb4 و Nd4 سیاه در حرکت های بعدی 2- جلوگیری از راندن پیاده b سیاه در حرکات آینده 3- در ادامه b3 و Bb2 برای سفید. همان طور که حرکات را دنبال کردید و من در حرکات قبل گفته بودم سیاه سعی می کند با Bb7 بر روی قطر h1 و a8 فعالیت کند اما همان طور که در دیاگرام مقابل مشاهده می نمائید، سیاه کار سختی را در پیش دارد تا این قطر باز شود و بتواند فعالیت کند.فیل سیاه در خانه b7 بخاطر بسپارید چون در ادامه یکی از دلایل باخت سیاه همین فیل بود.
Nd7 سیاه خیلی خوب بود اگر طرح f5 را داشته باشد. f5 می تواند برای سیاه خیلی خوب باشد زیرا او قرار است با فیل خود در این قطر فعالیت کند اما اگر طرح دیگری در سر می پروراند به نظر من اصلا خوب نیست.
M 13. h3 Bf6 14. Qc2 b4 15. c4 Bxb2 16. Qxb2 e5
من شخصا فکر می کردم که سیاه حرکت f5 را در سر می پروراند اما به جای این حرکت خوب وی حرکت Bf6 را برگزید!!! برای همین حرکت h3 را انجام دادم که اگر سیاه f5 کرد سفید بتواند حرکت g4 را انجام دهد. (البته نه همان موقع)
Bf6 سیاه نیز با طرح b4 بود که سفید با حرکت Qc2 این حمله را خنثی کرد. در ادامه سیاه بازهم حرکت b4 را برگزید و سفید با حرکت c4 آن را جواب داد. در صورت تعویض ستون c باز می شود و این اصلا برای سفید خوب نیست، زیرا او می بایست جناح وزیر را بسته نگه دارد تا بتواند به راحتی به جناح شاه سیاه حمله کند. البته باید مواظب پایگاه d4 سیاه باشد تا مبادا کار دست سفید بدهد.
تعویضی که نیز انجام شد فایده بیشتری برای سفید داشت تا سیاه. سیاه می توانست بجای تعویض با فیل سفید حرکت e5 را انجام دهد تا فیل سفید b2 هم مانند فیل b7 سیاه می شد تا فعالیت کمتری انجام دهد. حرکت e5 سیاه هم باید با حرکت f5 سفید پاسخ داده شود زیرا حمله ی قویتری با پیاده های خود می تواند داشته باشد.
M 17. f5 f6 18. g4 a5 19. g5 Nd8 20. h4 Re8
f6 سیاه نیز اصلا تعریفی ندارد به جای آن حرکت، حرکتی نظیر a5 را انجام دهد تا به حمله اش نیز کمک کند.
g4 و g5 !! دو حرکت علی برای سفید که واقعا این حرکت عالی بود. حمله ای که سفید در جناح شاه دارد را اصلا نمی توان مقایسه کرد با حمله سیاه در جناح وزیر... سرعت حمله مهم تر است از تعداد حمله کننده... .
همان طور که در دیاگرام مقابل مشاهده می نمائید سه سوار سفید در جناح شاه و یک سوار سیاه نیز در جناح شاه می باشد. (شاه ها محاسبه نشده اند)
حرکت Nd8 سیاه نیز خوب نبود زیرا ارتباط رخ ها را با هم دیگر قطع می کند و فضایی شلوغ را برای سیاه به ارمغان می آورد. تعویض فوری اصلا خوب نیست و برای همین سفید حرکت h4 را بر می گزیند تا اگر تعویض شد با پیاده h تعویض نماید و ستون h باز شود.
M 21. Kf2 a4 22. Rg1 axb3 23. Nxb3 Ra3 24. Bh3 Nc6
حرکت Kf2 نیز برای سفید مثمر ثمر بود زیر او باید رخ های خود را نیز کم کم وارد بازی کند تا حمله قوی تری را برو روی جناح شاه سیاه داشته باشد.
تعویض پیاده ای که انجام شد شک نکنید که بهترین حرکت آن Nxb3 بود زیر سفید در این زمان که دارد حمله می کند اصلا نباید به فکر تعویض سوارهای خود شود. هم چنین این حملات اصلا برای سیاه خوب نیست و به جای این تعویض که آخرش هم به جایی نمی رسد باید از شاه خود محافظت کند.
Bh3 نیز با طرح gxf6 برای سفید است تا بتواند ستون g را باز کند و حمله ی قوی را بر روی ستون g تدارک ببیند.
به نظر من Nc6 سیاه هم خوب نبود و باید Nb6 را بر می گزید زیرا در ادامه آن حرکت Na4 و حمله به وزیر و Nc3 را در اختیار داشت تا او هم بتواند فعالیتی انجام دهد.
M 25. h5 fxg5 26. Nxg5 h6 27. Ne6 Rxe6 28. fxe6 Nf6
h5. حرکتی بسیار بسیار عالی برای سفید که با طرح gxf6 و h6 می باشد. تا نتیجه بازی هر چه زودتر تمام بشود. حرکت fxg5 برای سیاه یک حرکت کاملا اجباری بوده است و بعد از تعویض نیز سفید با اسب تعویض می کند تا در ادامه Ne6 را در ختیار داشته باشد تا حمله ای دوگانه را تدارک ببیند.
حرکات اجباری پشت سر هم... . h6 که یک حرکت اجباری برای سیاه به شمار می آید و بعد از آن نیز Ne6 که باز هم تعویض تنها راه برای سیاه است. بعد از تفاوتی که سفید را جلو انداخت پیاده ای ه در خانه e6 مستقر شده است خودش اندازه یک سوار دارد فعالیت انجام می دهد. حال باید قدر فیل h3 را دانست.
M 29. Qe2 Qe7 30. Rg6 Ne8 31. Rag1 Qh4+ 32. R1g3 Qf4
Qe2 نیز برای دفاع از پیاده ی خانه h5 می باشد. Rg6 نیز هم بسیار عالی برای حرکت بعد از آن تدارک دیده شده است. (حرکت Rag1) بعد از حرکت Ne8 سیاه، Qh4 سیاه را داشتم محاسبه می کردم و توانستم تا 3 حرکت بعد از آن را ببینم که وزیر سیاه گیر می افتد. با کیشی که سیاه می دهد سفید R1g3 را بازی می کند تا در ادامه که سیاه Qf4 کیش داد سفید هم Rf3 بازی کند و تنها خانه سیاه Qh2 باشد. در صورت بازی Qh4 کیش، سفید رخ بعدی را نیز به خانه g3 می آورد. اما این طور نشد و سیاه Qh2 را بازی کرد که سفید هم حرکت Rg2 را برگزید.
تنها خانه وزیر h1 می باشد.
M 33. Rf3 Qh2+ 34. Rg2 Qh1 35. Kg3 Nf6 36. Kh4 Rxb3
و همین طور هم شد. بعد از وزیر h1 سیاه، سفید حرکت Kg3 را برگزید. یک حرکت عالی و بدون هیچ حرف و حدیثی. سفید بعد از این حرکت در انتظار حرکت بعدی خود یعنی حرکت Rf1 می باشد تا وزیر سیاه را نیز بگیرد. سیاه حرکت درست Nf6 را برگزید که حرکت درستی است و سفید هم در طرف مقابل Kh4 را انجام داد بدون هیچ دلهره ای. زیرا هیچ حمله ای سیاه ندارد.
Rxb3 سیاه نیز خوب بود. در صورت axb3، سیاه حرکت Nd4 را انجام می داد و تفاوت را پس می گرفت و آن حمله نیز کمی از سرعتش گرفته می شد و شاید به زودی تمام نی شد.
M 37. Rxf6 Nd4 38. Rf8+ Kh7 39. Qf2 Rxd3 40. Rh8+ 1-0
Rxf6 که این حرکت نیز یک حرکت بسیار عالی برای سفید می باشد. Nd4 و Rf8 کیش را می توان پایانی بر این بازی دانست. حرکات مات را می توانید در بالا مشاهده نمائید.
یک مات بسیار زیبا و البته تماشاگر پسند.
«از نظرات شما حتما استقبال می شود»
«لطفا قانون کپی رایت را رعایت بفرمایید»