پنجمین آنالیز بازی ها من
با عرض سلام
پنجیمین آنالیز من، بازی من در مقابل الیاس حکیمی و من (مهران فرخنده 1929) در مسابقات قهرمانی استان زیر 16 سال برگزار شده است. بازی در عین زیبایی از نکات بسیار مهمی تشکیل شده است که حتما در هنگام تفسیر به آن ها اشاره خواهم نمود. لازم به ذکر است این بخش جنبه ی آموزشی نیز دارد.
امید است از این آنالیز هم لذت ببرید.
به امید آنالیز های بیشتر و زیباتر برای شما خوانندگان عزیز و گرامی!!
سیاه: مهران فرخنده 1929 | نتیجه: 1 - 0 | سفید: الیاس حکیمی | دور: اول
آنالیز بازی توسط: مهران فرخنده
مسابقات قهرمانی استان زیر 16 سال
خراسان رضوی، مشهد، 1390/6/20
Move 1. e4 c5
همان طور که بارها درباره شاخه سیسیلی توضیح داده ام این بار توضیح نمی دهم. جهت اطلاع از این شاخه قوی و ظریف به این لینک مراجعه فرمایید: شاخه سیسیلی
Move 2. c3 d5
همان طور که می دانید دفاع سیسیلی خود به شاخه های بسیاری تقسیم می شود. شاخه ای که در ادامه مشاهده می کنید شاخه آلاپین (2) می باشد که در بیشتر مواقع سفید پیاده e خود را با پیاده d سیاه تعویض می کند و وزیر سیاه را به مرکز می کشاند. معمولا با آمدن وزیر به بیرون در حرکات ابتدا بازی امری نادرست است بخاطرهمین سفید سعی می کند تا بتواند وضعیت سیاه را کمی آشفته کند که باید بگویم همیشه به نفع سفید برنامه پیش نمی رود.
Move 3. exd5 Qxd5
وزیر سیاه با این که در مرکز است قابلیت های بیشتری برای کمک به هم مهرهایش دارد. در صورت یک اشتباه سیاه می تواند با وزیر خود شلوغ بازی در بیاورد. به عنوان مثال فیل سفید اگر از خانه ی f برداشته شود سیاه به راحتی خانه ی g2 را می زند.
Move 4. d4 Nc6
معمولا سیاه با توجه به این که وزیرش در مرکز است سعی می کند به خانه ی d4 فشار بیاورد. البته در این مواقع حکت Nf6 را نیز زودتر از این حرکت انجام می دهد.
Move 5. Nf3 Bg4
سفید نیز بیکار نمی شیند و با اسب خود سعی می کند تا دفاع کند. در ادامه برای سفید می شود حرکات Be3 , Be2 , 0-0 را پیش بینی کرد که خیلی دور از انتظار نیست و معمولا همین حرکات را بازیکنان انجام می دهند.
Move 6. Be2 Nf6
Move 7. Be3 cxd4
همان طور که گفتم سفید همین حرکات را انجام داد. شاید بپرسید سیاه برای چه پیاده خود را تعویض کرد؟ جواب ساده ای دارد. چون سفید با زور زیادی دارد بر آن خانه فشارمی آورد برای همین سیاه مجبور به تعویض می شود.
Move 8. Nxd4 Bxe2
اما سفید اشتباه بزرگی را انجام میدهد. او می توانست با پیاده c خود پیاده سیاه را بزند اما اشتباه او تاوان سنگینی برایش دارد.
Move 9. Qxe2 Qxg2
Move 10. Qf3 Qxf3
تاوان اشتباه سفید هم به اندازه یک پیاده برایش ضرر وارد می کند که شاید در نگاه اول بگویید یک پیاده چیزی نیست اما در آخر بازی همین یک پیاده موجب برنده شدن سیاه می شود. سفید اگر بخواهد جبران کند باید خیلی سریع مهره های خود را جمع و جور کند و سعی کند تا راهی پیدا کند برای بازگشت به بازی. اما آیا از پی این کار بر می آید؟ پس تا پایان همراه ما باشید تا جواب این سوال را در یابید.
Move 11. Nxf3 e6
Move 12. Nbd2 Nd5
سیاه سعی می کند تا سوارهای خود با سفید را تعویض کند اما سفید این کار نمی کند که بسیار درست می باشد.
Move 13. Bg5 Be7
Move 14. Rg1 f6
سیاه تعویض را این جا به سود خود نمی بیند برای همین فعلا دست از تعویض می کشد که شاید بعدا فرصت بهتری برایش گیر بیاید.
Move 15. Bh4 Kf7
شاه سیاه با یک حرکت زیرکانه توانست وضعیت خود را بهتر کند. فیل سفید در عوض وضعیت خوبی ندارد و باید به فکر جای بهتری برای خود باشد.
Move 16. 0-0-0 Nf4
Move 17. Kc2 g5
سیاه بار دیگر سعی خود را می کند تا بتواند تعویض دیگری را انجام دهد که در نتیجه آن برنده بازی شود.
Move 18. Bg3 Ne2
Move 19. Rgf1 Nxg3
Move 20. fxg3 h6
Move 21. Nc4 Rad8
با حرکت اسب سفید ستون باز می شود که یا سیاه آن را تسخیر کند و یا سفید. تسخیر این ستون برای سیاه شاید نشانی برد باشد و برای سفید امید به برد.
Move 22. Nfd2 Kg6
سفید همان طور که در حال دفاع کردن است سیاه سعی می کند تا با شاه خود بیشتر پیشروی کند و بازی را به پیروزی بکشاند. البته موضوع یک پیاده آزاد برای سیاه نیز است.
Move 23. Ne4 Rxd1
Move 24. Rxd1 Rd8
Move 25. Re1 e5
سفید تعویض نمی کند برای همین سیاه نیز با پیاده پیشروی می کند تا شاید بدین گونه بازی را از آن خود کند.
Move 26. Ne3 f5
Move 27. Nd2 b5
حرکت b5 سیاه بسیار خوب است به خاطر این که فعالیت اسب های سفید را کمتر و کمتر می کند و آن ها را به گونه ای فلج می کند تا دیگر نتواند حرکت کند.
Move 28. Rf1 f4
Move 29. gxf4 exf4
پیاده ها پیشروی می کنند و سفید هنوز نمی تواند کاری انجام دهد. شاید یکی از علت های باخت سفید همین فعالیت نکردن اسب ها است که فلج شده اند.
Move 30. Ng2 Ne5
سیاه دارد سعی می کند تا با اسب خود آشفتگی در میان مهره های سفید ایجاد کند تا بدین گونه بازی را به آسانی برد.
Move 31. b3 Bc5
Move 32. Ne4 Bb6
حالا نیز فیل سیاه در حمله شرکت دارد. این می تواند پایان کار باری سفید باشد.
Move 33. Ne1 Ng4
سفید اگر حواسش نباشد در حرکت بعد رخ خود را مفت می دهد.
Move 34. h4 Ne3+ M
1 - 0