کار شناس شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۰:۴
این اقا ظاهرا فتوی ولی فقیه مسلمانان وقت جهان و نایب بر حق امام زمان عج را نادیده می انگارد گه در حد تکذیب وجود امام زمان است به خدا پناه میبرم
اصولا وقتی در بین مراجعه تقلید در مو ضوعی اختلاف باشد به نظر ولی فقیه استناد می شود برادر بی مطالعه خوب است ابتدا کمی در مورد بازی شطرنج مطالعه داشه باشی و ان را بشناسی و بعد اظهار نظر نمایی امروزه در اکثر کشور ها بر پایه تحقیقات علمی شطرنج وارد دروس مدارس بصورت اجباری شده است مانند کشور ارمنستان و یا استان کانت در فرانسه
چه خوب است نگاهی به کتاب صحیفه حضرت امام خمینی بیاندازی ودر صفحه 121 کتاب جواب دندان شکنی که ایشان به معترضان در مورد جایز دانستن بازی شطرنج داده اند بیاندازی
منبع: صحیفه امام
١- استفتاء
جلد بیست و یکم - صفحه 129 -
پاسخ استفتا درباره بازی شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقی
زمان : 19 شهریور 1367 / 28 محرم 1409
مکان : تهران ، جماران
موضوع : بازی شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقی
صفحه : 129
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی - دامت برکاته
1- از آنجا که آلات لهو و لعب استفاده های مشروع از قبیل نواختن سرودها را دارد آیا خرید و فروش آن بی اشکال است ؟
بسمه تعالی
خرید و فروش آلات مشترکه به قصد منافع محلله آن اشکال ندارد.
2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد بازی با آن چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی
بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد.
پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سوال و جواب ، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تاسف کنم . بنا بر نوشته جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست و "رهان "(1) در "سبق "(2) و "رمایه "(3) مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن ، که در جنگهای سابق به کار گرفته می شده است و امروز هم تنها در همان موارد است . و "انفال "(4) که بر شیعیان "تحلیل "(5) شده است ، امروز هم شیعیان می توانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگلها را ازبین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود کنند و جان میلیونهاانسان را به خطر بیندازند و هیچ کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل ومساجدی که در خیابان کشیها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورداحتیاج است ، نباید تخریب گردد و امثال آن . و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار وروایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یابرای همیشه در صحراها زندگی نمایند.
کارشناس
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۰:۷
ادامه پاسخ امام خمینی ره
و اما راجع به دو سوال ، یکی بازی با شطرنج در صورتی که ازآلت قمار بودن بکلی خارج شده باشد، باید عرض کنم که شما مراجعه کنید به کتاب جامع المدارک مرحوم آیت الله آقای حاج سید احمد خونساری که بازی با شطرنج را بدون رهن جایز می داندو در تمام ادله خدشه می کند، در صورتی که مقام احتیاط و تقوای ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است ، اما اینکه نوشته اید از کجا سائل به دست آورده که شطرنج بکلی آلت قمار نیست ، این از شما عجیب است ، چون سوالها و جوابها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب داده ام در فرض مذکور است که اشکالی متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازی نکنند. و عجیبتر آنکه نوشته اید چرا به جای "قصدحرام نباشد"، "قصد حلال " نوشته شده ؟ گویی عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصدهم می شود، در این صورت "قصد حلال " مساوق است با نبودن "قصد حرام ".
و اما در قضیه خرید و فروش آلات مشترکه برای مقصد حلال ، اشتباه بزرگی کرده ایدکه گمان کرده اید خرید و فروش برای منفعت حلال ، یعنی استفاده حرام کردن و این برخلاف آنچه نوشته شده است می باشد. البته در این زمینه ها مسائل زیادی است که حال و وقت من اجازه تعقیب آنها را ندارد. از جنابعالی که فردی تحصیلکرده و زحمت کشیده ای می باشید، توقع نبود که اینگونه برداشت کرده و آن را به اسلام نسبت دهید.شما خود می دانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید می دانم ، ولی شما را نصیحت پدرانه می کنم که سعی کنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت تاثیر مقدس نماها وآخوندهای بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام وموقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه ای بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم . والسلام علیکم و رحمه الله .
روح الله الموسوی الخمینی
دکتر ع-م
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۰:۱۸
امروزه شطرنج ملاکی از رشد فرهنگی کشورهاست و نظرات این افراد در مخالفت با فتوی امام خمینی مرا به یاد این حدیث انداخت
دو طایفه کمر مرا شکستند عالم متحجر و جاهل متنسک
اصلا شما می دانید که شطرنج چطور بازی می کنند که اینطور دست بقلم می شوی و فتوی ولی فقیه مسلمین جهان مخالفت می کنی
شطرنج ورزش علم و هنر است و در پرورش فکر و قوای ذهنی فوقالعاده اثر بخش است امروزه حتی در درمان الزیمر افسردگی و ترک اعتیاد و تیک عصبی کودکان در غرب با موفقیت اموزش شطرنج بکار می رود
این نوشته شما در مورد اظهار نظر در مورد شطرنج مرا بیاد سخن گوفلد ریس کمیته هنر و زیبایی فدراسیون جهانی شطرنج انداخت
اظهار نظر افراد بی اطلاع از شطرنج مانند اظهار نظر یک ناشنوا در مورد مو سیقی بتهوون است .
عماد بنی اسد
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۰:۴۰
به راستی فرق بین انسان و حیوان در چیست؟ تنها موجودی که خداوند به او قدرت فکر کردن و تصمیم گرفتن را داده انسان است. حضرت محمد (ص) میفرمایند: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است! به راستی خداوند میخواسته که ما احمق باشیم و از چیزی که او مجانی در اختیار ما گذاشته و نامش عقل است استفاده نکنیم؟ چطور بازی فوتبال که میلیونها انسان در سراسر ایران وقت و انرژی خود را بیهوده پای ان میگذارند و چه بسا حیجانات ناشی از ان باعث بروز سکته های قلبی و مرگ نشده باشد حرام نیست؟ اری علتش را فهمیدم زیرا در زمان پیامبر و اهل بیت هنوز فوتبال اختراع نشده بود!! همین فوتبال پرطرفتار ترین ورزش در ایران باعث به وجود امدن فاصله طبقاتی در کشور شده و میلیوها پیام کوتاه که پولش به جیب چه کسانی میرود وقت تلف کردن و حرام نیست؟ وقتی که از اجنه و صفحه شطرنج برای تسخیر انان صحبت میکنی کاملا مشهود است که میخواهی از خرافات و جهل و نادانی برای تشویش اذهان عمومی بر علیه شطرنج استفاده کنی. من به خاطر شطرنج همیشه در ریاضیات و زبان و پول در اوردن از رشته تحصیلیم برق از بقیه دانشجویان برتر بودم چون مغزم بهتر کار میکند. شطرنج به من اموخته که چگونه در برابر سختیها و مشکلات صبور باشم و با تفکر و دید منطقی و مشورت بر مشکلات فائق ایم. شطرنج علاوه بر اینکه هیچ تاثیر منفی بر جسم و روح من نداشته همیشه ارامش بخش و نشان دهنده وجود خالقی برتر با منطق و محاسبه و دلیل و برهان بر روی این کره خاکی و تماشاگر انسانهایی شیطان نما در طول تاریخ بوده است دوست خوبم وحید عضدی !!
دکتر عباس زاده
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۵:۳۷
برادر کم سواد و بی مطالعه خوب است به این تحقیق که توسط دانشجویان داتشگاه کرمان بخش تربیت بدنی انجام شده نگاهی بیاندازی
نویسنده مقاله زیر"پیتر دوورن" استاد کانادایی شطرنج (با ریتینگ 2225 فیده) و استاد دانشکده اقتصاد و تجارت سیدنی استرالیا است .
این مقاله براساس مطالعات روانشناسی و اموزشی، تاثیرات شطرنج بر دانش آموزان را بررسی کرده و در نهایت نشان می دهد که شطرنج، هوشintelligent quotient و توانایی حل مساله را افزایش داده و تصمیم گیری مستقل و سریع در موقعیتهای دشوار را آموزش می دهد.همچنین مهارتهای خواندن ، حافظه،زبان و ریاضیات را تقویت کرده تفکر منتقد و خلاق را تغذیه می کند.شطرنج تمرینی برای تصمیم گیری سریع و دقیق در تنگی وقت فراهم می آوردومی تواند از این طریق نتایج دانش آموزان در امتحانات مدرسه را بهبود بخشد
شطرنج نحوه تفکر منطقی و کارآمد را آموزش می دهد و انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود را نشان داده و اهمیت برنامه انعطاف پذیر ، تمرکز و نتیجه انتخاب و تصمیم گیری را به نمایش می گذارد.همچنین دختران و پسران را صرفنظر از قابلیتهای طبیعی یا سابقه اجتماعی-اقتصادی آنها تحت پوشش می گیرد
نویسنده با تکیه بر فواید مذکور چنین ادعا می کند که شطرنج از جمله بهترین و موثرترین ابزاردرآماده کردن کودکان برای مواجهه یا دنیای کنونی است که روز به روز در دریای اطلاعات فروتر می رود و همراه با آن موقعیت های دشوارتری در تصمیم گیری را به ارمغان می آورد .
شایسته
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۶:۱۲
نکته جالب بی سوادی تمام و کمال نویسنده در امور پزشکی یادم است روزی با استادم جناب اقای دکتر حق دوست صحبت می کردم قصد انجام یک تحقیق بین رابطه افزایش هوش در کودکان در اثر بازی شطرنج داشتم که استادم به من گفت ای کار دوباره کاری است و وقتی مطلب مورد نظر را سرچ کردم متوجه شدم حداقل با انجام 1000 مقاله علمی رابطه بین بازی شطرنج و حل مسایل ریاضی و افزایش هوش کودکان ثابت شده است .
در جایی نوشته است قلب یک پوکر باز صدها بار می زند ؟؟؟؟
قلب انسان اگردها بار هم بزند از کار می افتد من با 15 سال سابقه طبابت شاید ده بیمار را دیده باشم که قلبشان بالای 150 می زده که انهم یا از کار افتاده و یا نیاز به دخالت سریع پزشکی داشته .
جهت اطلاع امروزه از شطرنج در درمان اظطراب استرس افسردگی الزیمر تیک عصبی و ترک اعتیاد در غرب با موفقیت استفاده می شود .
بعد از ان شما رقابت سالم شطرنج را که دارای 200 فدراسیون در کشورها بوده و هر ساله در سطح دانش اموزان دانشجویان اسیایی جهانی اروپایی و.........و غیره در جهان انجام می شود با پوکر و قمار مقایسه می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا می دانید که افتخاراتی که شطرنج در ایران در سطح جهانی و اسیایی کسب کرده است بمراتب از خیلی رشته ها همچون فوتبال بیشتر بوده است .
کمالی
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۶:۲۲
البته نویسنده حتی یک مرجع علمی در مورد تایید حر فهایش ارایه نمی دهد بهر صورت شطرنج نوین بیش از 500 سال قدمت ندارد و در واقع بازی شطرنج حل مسایل ریاضی است و اگر کسی با ریاضی و منطق مشکل دارد باید با شطرنج هم مشکل داشته باشد .
امروزه شطرنج در مدارس اکثر کشور های پیشرفته تدریس می شود . و امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و ولی فقیه مسلمانان جهان در سال 1367 با درایت و فهم والایشان و فتوای تاریخیشان باعث رواجج مجدد این رشته که در حال حاضر شاید بجرات می توان گفت جز ده ورزش اول کشور است شدند
دکتر صاحب الزمانی
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۶:۲۷
خوب است این دوست عزیز فقط یک کیس ریپورت از مرگ در اثر بازی شطرنج ارایه دهد
تا شاید دلیلی بر نظزات غیر علمی و غیر منطقی یش باشد
در حالی که سالیانه صد ها تن فقط از تماشای ورزش فوتبال سکته کرده و فوت می کنند و دلال بازی در فوتبال در کشور ما به اوج رسیده است چگونه فوتبال با این همه قمارش و شرط بندیهایش حلال است و شطرنج ورزش فکر حرام
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قضاوت با شما
کارشناس فقه
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۶:۳۹
حرام همیشه حرام است کاملا درست می باشد ولی این در مورد اصول دین است و نه فروع
مثلا نمیتوان از شراب چون برای قلب مفید است استفاده کرد چون به صراحت در قران اورده شده است .
پس با این حساب استفاده از تلویزیون ماشین و سایر تکنو لوژی ها حرام است ؟؟
شما را به جوابه حضرت امام خمینی در کتاب صحیفه نور ارجاع می دهم .
در فروع باید تقلید کرد و وقتی در یک مورد بین نظر فقها اختلاف باشد باید به نظر ولی فقیه استناد کرد
که مشخص و واضح است .از طرفی مقایسه شطرنج با پوکر بحث بسیار دارد
می دانید تا کنون فقط بیش از صد هزار جلد کتاب شطرنج تحریر شده است
امروزه شطرنج بصورت یک علم در کنار سایر علوم قرار گرفته ولی مانند سایر ورز شها نباید در ان افراط و تفریط شود .شما را به مطالعه بیشتر در کتب و اینترنت توصیه می کنم .
کارشناس
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۶:۴۹
با سلام برادر من تفسیر احادیث ایمه با مراجعه محترم تقلید است ونه شما در اصول نباید تقلید کرد ولی در فروع دین انسان باید تقلید کند
حرام حرام است منظور حرامی است که در اصول دین و قران ذکر شده است مانند شراب خواری
و نه یک ورزش ساده فکری که امروزه فواید بی شمارش برای جامعه بشری اثبات شده است بر پایه تحقیات علمی
سطح علمی دانش شطرنجبازان از میانگین جامع بالاتر بوده و از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند .
انقدر ورزش شطرنج برای چینیها مهم بوده که بیست سال گذشته میلونها دلار خرج توسعه اش در چین کرده اند و الان هم جواب گرفته اند .
جوابه امام خمینی ره را در بالا به کسانی که با فتوایشان مخالفت کرده اند ببینید
حامدسفیدگرزاده
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۱:۴۷
باسلام و عرض خسته نباشید به تمامی دوستان بنده هم از طرح چنین مسائل حل شده ای شوکه شدم.مسئله ای که سالها برای افکار عمومی و مومنین غیر قابل حل بود و با پاسخ بسیار زیبای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این مسئله به زیبایی هرچه تمام تر حل شده و این خود بزرگترین دلیل بر حقانیت این ورزش فکری است.البته دلایل زیادی هم وجود دارد که من با استفتا به کتاب قدسی پیامبر اسلام قران پاسخ این گونه مباحث را خواهم داد که اگر کسی چشم بصیرت و روشنی داشته باشد قطعا به فتوای امام راحل (ره) لبیک گفته و فتوای امام راحل را زیر سئوال نمیبرد.چه بسا اینگونه افراد به امام و آرمان های امام توهین میکنند و من از شما آقای خواجویی تعجب میکنم صحبت های چنین افرادی که با نظام و امام مخالفت میکنند را در وبلاگ خود گذاشته اید؟؟ ای کاش اینان بروند و اول کمی در دین خود تحقیق کنند.من اگر ذره ای به این ورزش فکری شک داشتم به خون امام شهیدان کربلا قسم دست به صفحه و مهره شطرنج نمیزدم چه برسد که بخواهم بازی هم کنم.و در آخر یک جمله میگویم: آرزوی شفاعت برای تمام مریضان فکری و جسمی ایران و اسلام دارم
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۵
حكم شطرنج در نظرگاه شيخ انصاري
پيش از بررسى حكم فقهى شطرنج, براى درك بهتر مسأله, نگاهى داريم به معناى لغوى, تاريخچه پيدايش, چگونگى ورود آن به جوامع اسلامى و برخورد مسلمانان با آن و...
معناى لغوى
شترنگ, با (گاف), فارسى و بر وزن و معناى شطرنج, بازى است معروف و مشهور, ساخته حكيم داهر هندى, يا پسر او.1
شطرنج بازى فكرى است كه در آن به وسيله مهره هايى به نام: شاه, وزير, اسب, رخ, فيل, پياده يا بيدق, روى صفحه هشت در هشت چهار خانه اى حركت مى كنند2.
علت نام گذارى اين بازى به شترنگ, روشن نيست. برخى اين واژه را مركب از (شت) و (رنگ) دانسته اند, يعنى شش رنگ3.
براى (شت) دو معنى ذكر كرده اند:
1 . (شَتْ) به فتح اول و سكون ثانى, مخفف (شتل) زرى باشد كه در آخر قمار, به حاضران بدهند.
2 . لفظى است فارسى, ترجمه لفظى كه در عربى (حضرت) گويند4.
براى (رنگ) نيز, سى و سه معنى ذكر كرده اند كه از جمله آن, قمار و حاصل قمار است.
گفته اند: (شت) واژه اى است هندى. به معناى (حضرت) در نوشته هاى قديم فارسى نيامده و در فرهنگ جهانگيرى كه در هند نوشته شده نيز به اين معنى نيامده است. در همه فرهنگها (شت) مخفف (شتل) مصطلح در قمار ياد شده است5.
پيدايش شطرنج
(بعضى از دانايان هند, گويند:
مرگ بر كشور هند, فزونى يافت. دانشمند ان مردند و حكومت, ناتوان شد. مرد خردمندى, به نام (قفلان), نزد پادشاه رفت و گفت: (انسانها جزئى از حيوانات هستند و حيوانات كوچك و ناچيزترند از آن كه خالقى امور آنها را تدبير كند, بلكه امور آنها, به فلك مربوط است.)
پادشاه از او خواست, تا تصوير و دليل اين سخن را بياورد.
وى, (نرد) را طراحى كرد كه بر اساس گردش زمان, كه يك سال است, مطابق با دوازده ماه در دوازده برج و سى روز درسى در جه و ايّام هفته و سيّارات هفتگانه ساخته شده است.
براى اين (بازى), تخته اى قرار داد شبيه سال و در آن, 24 خانه در نظر گرفت, به عدد ساعات شب و روز كه در هر طرف دوازده خانه مى باشد و در آن خانه ها سى نگهبان, قرار دارد, تشبيه به قرار گرفتن روزها در برجها و دو مهره, تشبيه به شب و روز, كه شش جهت دارد.
عدد شش, كامل ترين عدد است كه نصف و يك سوم و يك ششم دارد. و در هرمهره, نقطه هايى تعبيه كرد كه چگونگى قرار گرفتن اين مهره بر روى تخته, وضعيت بازى را تعيين مى كند.
به ادامه مراجعه فرمائيد.
کیان
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۷
آقای سفیدگرزاده اینقدر خون خودتو کثیف نکن.بعضی از اصحاب رسانه فقط و فقط جهت مطرح سازی خود دست به پرداختن به چنین موضوعاتی را می زنند و هدفی بجز ایجاد حاشیه ندارند.
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۷
وقتى (قفلان), اين بازى را اختراع كرد و به شاه ارائه داد, وى خوشحال شد. و امور اهل هند, به گونه اى گذشت كه گويى, گردش ايّام و افلاك, آن را تعيين و تدبير مى كنند و آدمى در سرنوشت خود, دخالتى ندارد. زمان به همين منوال گذشت و مردم, امورشان را مربوط به فلك مى دانستند, تا (بلهيت) زمام كشور را به دست گرفت. وى , از چنين شيوه اى, خوشش نيامد. پرسيد: از دين (برهمن) كسى باقى مانده است؟
مردم, شخصى را كه دين و خرد داشت, به وى معرفى كردند و (بلهيت) او را خواست و موضوع را در ميان گذاشت.
او گفت: من دليلى ارائه مى دهم كه به وسيله آن, خردمند و ناتوان و دانا و جاهل و... شناخته شوند.
وى, شطرنج را ساخت كه در فارسى, هشت رنج گويند. هشت يعنى ثمانيه و رنج يعنى صفحه. اين صفحه را هشت در هشت قرار داد كه حاصل ضرب آنها, شصت و چهار خانه مى شود. و جمعاً, سى و دو مهره قرار داد, كه بين دو رنگ تقسيم مى شوند و شانزده را بر شش صورت تقسيم كرد: شاه و وزير (در هركدام يك عدد) دو رأس فيل, دو عدد رخ, دو رأس اسب و ديگر سربازان.
حكيم گفت: چيزى ارجمندتر از جنگ نيست; چرا كه در جنگ, برترى صاحب اراده و خردمند و... دانسته مى شود.پادشاه, بسيار خوشحال شد و مردم را جمع كرد و گفت: در جهان, انديشمند و عاقل تر از انسان نيست و جهان, بر مدار انسان مى چرخد. خداوند, فلك و آنچه در آن است, براى انسان آفريده است.
انسان, مالك همه چيز و همه در تصرف انسان هستند و برترى انسانها بر يكديگر, به دانايى و عقل است6.)
به ادامه متن مراجعه فرمائيد.
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۸
يعقوبى, اين نقل را استوار مى داند و داستان ديگرى كه در باره پيدايش شطرنج, مورخان ذكر كرده اند, مردود مى شمارد7.
مسعودى در باره پيدايش شطرنج مى نويسد:
(شطرنج در زمان بلهيت اختراع شد و اين بازى بر بازى با (نرد) چيره گشت. مهره هاى شطرنج, بر اساس صورت انسان و حيوانات ساخته شده اند كه داراى مراتب هستد و تدبير به شاه و پس از او, برحسب مراتب, به افراد ديگر سپرده شده است. اين, نمودى است از اجرام علوى آسمانى هفت و دوازده. اساس اداره كشور, بر همين گونه تدبير نهاده شده است و اين كه دشمن از كجا و چگونه و چه زمانى مى آيد براى هند, در بازى شطرنج, اسرارى است كه در دو چندان ساختن حساب خانه ها, نهفته است. حسابها بالا مى روند, تا به علت اوليه منتهى مى شوند و هرچه از يكى دورتر شويم, تأثير گذاردن عالم بيشتر مى شوند.8)
بر حسب اين نظريه, اهل هند, شطرنج را رمز جهان خلقت و چگونگى كثرت و وحدت و نقش هركدام در تدبير امور جهان مى دانند كه كثرت به وحدت, منتهى مى شود و در نهايت, خالق و مدبر جهان, يكى بيشتر نيست.
اگر اين نظريه درست باشد, بايد گفت: اعتقاد به يگانگى خداوند و چگونگى تدبير امور جهان, در متن بازى شطرنج قرار داده شده است, تا مردم, اعتقاد به يگانگى خداوند را حفظ كنند و بر اين باور باشند كه جهان, با خرد و تدبير اداره مى شود و تقدير امور با افلاك و خارج از اراده خدا و انسان, امرى است باطل و در نهايت, انسان در زندگى خود مختار است.
بالآخره, تاريخچه شطرنج به درستى معلوم نيست و اختراع آن را به يونانيان, روميان, بابليها, سكاها, مصريان, يهوديان, ايرانيان, چينيها و اعراب نسبت داده اند. آنچه كه امروز مقبول است اين كه شطرنج, در اصل, هندى بوده و از آن جا به ايران آمده و از ايران به اعراب منتقل شده و از آن جا به اروپا رفته است. منشأ شطرنج را بازى (چترنگه) دانسته اند كه هنوز هم در هند معمول است9.
بازى شطرنج
به ادامه متن مراجعه فرمائيد.
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۱۲
در بازى شطرنج, دو نفر, با سى و دو مهره, براى هركدام 16 مهره, بر روى صفحه اى به شكل مربع و منقسم بر شصت و چهار مربع كوچك بر طبق قواعد مقرر, به هماوردى مى پردازند.
رديف خانه هاى افقى, (سطر) و عمودى (ستون) و قطر, همان قطر ناميده مى شوند.
بازى شطرنج, مقرراتى دارد كه امروز, در بيشتر ممالك, مقررات موضوعه فدراسيون بين المللى پيروى مى شود.
بازى, با زدن مهره رقيب و بر جاى آن نشستن, انجام مى شود. مهره ها, هشت سوار, شامل: يك شاه, يك وزير, دو فيل, دو اسب و دو رخ و هشت پياده مى باشند.
رخ, به هريك از امتداد (سطر), يا (ستون), تا آن جا كه مهره اى نباشد, مى تواند, پيش برود. فيل, در امتداد (قطر) خانه هايى كه در آن قرار دارد مى تواند برود.
وزير, قوى ترين مهره است. در امتداد (سطر) و (ستون) و (قطر) مى تواند برود.
اسب, دو خانه در امتداد (ستون) مى رود و در صورت نبودن مانع, در اولين خانه سمت راست, يا چپ مى نشيند و يا دو خانه در امتداد (سطر) مى رود و سپس در بالا و يا پايين مى نشيند.
پياده, فقط جلو و آن هم يك خانه مى رود10.
بازى شطرنج, تكيه بر فكر و اراده دارد. در بازى شطرنج, توانايى فكرى افراد ارزيابى مى شود. زيرا شطرنج باز, بايد حركتها و تواناييهاى بالفعل و بالقوه خود و رقيب را ارزيابى و پيش بينى كند. هرچه اين ارزيابى, دقيق تر باشد, در بازى برنده تر است.
شطرنج, درست در مقابل (نرد) قرار دارد. (نرد), متكى بر (جبر) و به اصطلاح عاميانه, متكى بر (شانس) است و برد و باخت, در اختيار بازى كننده نيست. بدين خاطر (نرد) به مسابقات بين المللى راه نيافت ولى شطرنج چون متكى بر فكر بازى كننده بود, به مسابقات بين المللى راه يافت. در اين مسابقات هم, واضح است كه برد و باختى وجود ندارد و به كسانى در مسابقه پيروز مى شوند, جوايزى از طرف برگذاركنندگان تعلق مى گيرد مثل ساير ورزشها و مسابقات.
به ادامه متن مراجعه فرمائيد.
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۱۳
حكم اقسام
* در نظر شيخ, بازى با وسائل قمار و با برد و باخت, بدون اشكال حرام است. اجماع و خبر متواتر بر آن دلالت مى كنند.
* در مسأله دوم: بازى با وسائل قمار, بدون رهن, اظهار مى دارد:
(در صدق قمار, به بازى با وسائل قمار, بدون رهن [برد و باخت] ترديد است. زيرا گفتم: قمار, يعنى (رهن) در بازى با وسائل قمار.)
كلام شيخ, بر اين موضوع صراحت دارد كه حكم حرمت, دائر مدار صدق قمار مى باشد. قمار, بر محورگذاردن (رهن) مى چرخد. زيرا قمار, پولى است كه براى برد و باخت, تعيين مى شود.
وى, اشكالهايى كه امكان دارد متوجه اين حكم و استدلال آن شود, به اين بيان, رد مى كند:
(بر فرض كه كلمه قمار در اين مورد نيز به كار برده شود و به آن قمار بگويند. و نيز هرچند بنا را بگذاريم بر اين كه هركلمه اى به معناى حقيقى خود استعمال مى شود, ليكن, صرف اطلاق قمار بر اين مورد, سبب نمى شود كه حكم كلى حرمت را بر آن جارى كنيم; چرا كه حكم حرمت, به موردى انصراف دارد كه بازى با برد و باخت باشد.)
ضابطه كلى در كلام شيخ
با توجه به آنچه كه گفته آمد, مى توان اين ضابطه كلى را از كلام شيخ استنباط كرد:
(بازى با وسائل قمار و با برد و باخت حرام و بازى با وسائل قمار, بدون برد و باخت حلال است.)
مبانى اين قاعده بدين قرار است:
1 . اطلاقاتى كه دلالت دارند بر حرمت قمار.
2 . معناى قمار. (القمار, بكسر القاف, الرهن على اللعب بشيء من الآلات المعروفه).
3 . انصراف (قمار) به موارد با برد و باخت.
اگر موارد مذكور را مبناى حكم كلى قرار دهيم, مى توانيم بگوييم: حرمت قمار (موضوعى) است. به اين معنى كه كار مكلف, حرام نيست, بلكه پولى كه از اين راه به دست مى آيد, حرام خواهد بود19. اين, مطلبى است كه شيخ هم قبول دارد.
نقد استدلال
هرچند كتاب تحف العقول, مورد تأييد علماى معاصر و داراى متنى است استوار. ولى براى در آوردن حكم فقهى از آن, به اين مقدار نمى شود بسنده كرد. زيرا احاديث كتاب مرسل و در كتابهاى رجالى, نامى از مؤلف كتاب, به ميان نيامده است.
به ادامه متن مراجعه فرمائيد.
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۱۴
اگر گفته شود: قانون مذكور در حديث را, عقل هم تأييد مى كند و حكم عقل دليل است.
مى گوييم: آيا اگر شطرنج, فساد محض نداشته باشد بازهم اين حديث بر حرمت آن دلالت مى كند و حكم عقل دليل آن است. برفرض درستى سند حديث و وثاقت مؤلف, اين مطلب ثابت مى شود كه شطرنج, در زمان صدور اين حديث, كاربردى جز فساد نداشته, اكنون كه كاربردى ديگر هم دارد و بيشتر در غير فساد به كار مى رود, مى شود حكم حرمت را بر آن بار كرد؟
در حديث, حرمت, مبتنى شده بر فسادِ محض. اگر فسادى نبود, حرمتى در كار نخواهد بود. از حديث استفاده مى شود كه فسادِ محض, در جايى و موردى تحقق مى يابد كه تمام استفاده هاى آن مورد, در جهت معصيت خدا باشد و هيچ گونه استفاده مباحى نشود از آن برد.
اينك كه شطرنج, استفاده مباح يافته, آيا بازهم حرمت در آن جارى است؟
شيخ انصارى, در آغاز كتاب, پس از نقل حديثِ تحف العقول, احاديث ديگرى را نيز به عنوان ضابطه كلى آورده است: (هرچيزى كه فساد محض دارد, حرام و هرچيزى كه فايده دارد, حلال است.)
در مقام تفصيل, از مصداقهاى اين ضابطه كلى بحث كرده است و برحسب مورد, مواردى را از اين قانون كلى و عام, براساس همين ضابطه جدا مى سازد.
براساس همين ضابطه, در حرمت بازى شطرنج بدون رهن, ترديد دارد.
شيخ, شطرنج را از اين قانون كلى استثنا مى كند و همان حديث تحف العقول را دليل مى آورد.
به ادامه متن مراجعه فرمائيد.
علاقمند به شطرنج
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۱۴
اگر حديث مذكور, قانون كلى را بيان مى كند, حكم شطرنج, براساس همان قانون كلى, با رهن, حرام و بدون رهن, حلال خواهد بود.
ذكر شطرنج در حديث, به عنوان فساد محض, دليل نمى شود كه شطرنج, موضوعيت دارد, بلكه دليل است كه شطرنج در آن روزگار فساد محض بوده است. استفاده حرمت از اين حديث, مبتنى براين است كه شطرنج, موضوعيت دارد, در حالى كه اين طور نيست و شطرنج موضوعيت ندارد. نمى شود از حديث استفاده كرد كه شطرنج موضوعيت دارد. به اين معنى كه شطرنج حرام است, هرچند استفاده هاى حلال هم داشته باشد.
* دليل دوم: امام صادق(ع) در ذيل آيه شريفه:
(انما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه)
شراب و ميسر و انصاب و ازلام, پليد و از كارهاى شيطان هستند, پس از آنها دورى كنيد.
مى فرمايد:
(امّا الخمر فكل مسكر من الشراب... واما الميسر فالنرد والشطرنج وكل قمار ميسر و كل قمار ميسر.
[الى ان قال] وكل هذا, بيعه و شرائه والانتفاع بشيء من هذا حرام محرم21.)
خمر, هرنوشيدنى مست كننده است... ميسر, نرد و شطرنج مى باشد. و هرقمارى, ميسر است. خريد و فروش و هرگونه استفاده از اينها, حرام است.
در اين حديث, (ميسر) به قمار تفسير شده و شطرنج, به عنوان مصداق آن.
شيخ, براى اثبات حرمت شطرنج, براساس اين حديث, ناگزير اظهار داشته است:
(قِمار در اين جا, به آن معنايى كه ذكر شد (مصدرى) نيست, بلكه به معناى ابزار و وسائل قمار است. دليل اين مطلب, واژه هاى (بيعه) و (شرائه) مى باشند كه در ذيل حديث, ذكر شده اند و در مورد وسائل قمار صدق مى كنند, نه در مورد رهنى كه مى گذارند.)
والسلام.
علي قائم مقامي
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۳۰
قسمت اول
با سلام حضور سروران عزيز
فقه پويا نياز به افراد شجاع ،عالم و آگاه و با بصيرت دارد. اگر بنا بر اين بود که با کپي پيست کردن مطالبي که در مکاسب و شرح لمعه و... بوده ما ديگر نيازي نداشته باشيم خوب فقيه زنده و مجتهد عادل و آگاه مي خواهيم چکار مي رويم همان کتب شيخ انصاري و شيخ صدوق و علامه و طباطبايي را مي خوانيم . اگر دادن فتوا و يا نتيجه گرفتن به همين سادگي بود که ديگر نيازي به فقيه نداشتيم.
من در شگفتم که چطور در مملکتي که شيشه و کريستال هيچ حرمتي ندارد چطور اين آقايان نگران بازي شطرنج مي شوند. در حالي که هزاران جوان بخت برگشته و معتاد در اقصي نقاط کشور گرفتار اين اهريمن شومند مشکل اين آقايان در بازي شطرنج خلاصه مي شود. شطرنج اگر هر مشکلي داشته باشد که ندارد حداقل هزاران جوان و نوجوان را بطور سالم از گزند تفريحات ناسالم باز مي دارد.
علي قائم مقامي
دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۷:۳۷
قسمت دوم
در جامعه مدرن امروزي که بشر با مسائل و موضوعات پيچيده بسياري روبروست . اگر فقه پويا نباشد چگونه مي توان پاسخ نماز و روزه فضا نورد را داد. من از آقاي عضدي مي پرسم فرق بين شطرنج و بسايري از ورزش ها و بازي هاي فکري ديگر چيست . آيا منچ که 100 سال است ابداع شده چه حکمي دارد. هزاران بازي در رو.ز ابداع مي شود به نظر شما فقيه بايد بيايد تک تک اين بازي ها را بررسي کرده و در مورد آن ها حکم بدهد اين طور که بنده استنباط کردم علت منع بازي شطرنج در زمان ائمه اين بود که اين بازي تنها براي قمار بکار مي رفته يعني موضوع شطرنج بخودي خود مطرح نبوده است بلکه هدف استفاده از آن که قمار بوده علت حرمت شطرنج بوده است تا البته نظر ديگران چه باشد.
روايت است که در زمان امير المومنين ،ايشان بر اسب زکات مي بندد. توجه کنيددر زمان پيامبر (ص) اسب زکات نداشته است. واقعا اگر اين آقايون اون موقع زندگي مي کردندد لابد مي آمدند تظاهرات يا تحصن مي کردند که حکم پيامبر لغو شد و... احتمالا نعوذ بالله براي آن حضرت مجازات هم در نظر مي گرفتيد.
پاسخ اين افراد را که ذهن جامعه را مشوش مي کنند از جنبه هاي گوناگون مي توان داد مثلا
در يکي از اين احاديث ذکر شده امام صادق (ع) فرمود : کسی که به شطرنج نگاه می کند مانند این است که به ... مادر خود نگاه می کند . يکي نيست بپرسد . وقتي ائمه معصوم ما جواب دشنام دشمنان خود را نمي دادند چطور دهان مبارک خود را به چنين کلمات شنيعي باز مي نمودند. اگر امام قصد منع کاري را داشتند به صراحت علت آن و علت حرمت را ذکر مي کردند جطور امام صادق مي تواند با گفتن چنين جمله اي يک مسلمان را از بازي شطرنج منع نمايد.
البته من بزعم خودم پاسخ خود را مي دانم اما اگر نياز به توضييح داريد در اين لينک آقاي محمد حسين واثقي راد با همان فقه پويادقيقا به مطالب خوبي اشاره کرده و جواب نادانان را مي دهند خواهشمندم مطالعه نماييد.
معین متصدی زاده زرندی
از نظر من آقای عضدی هم این حق را دارند که حرفشان را بزنند.
ولی اینکه حرفشان تا چه حد درست است، قضاوت و اقبال مردم نشان خواهد داد.
حاضرم شرط ببندم همین آقای عضدی اگر کتاب مایزلیس را بخوانند عاشق شطرنج می شوند.
نیما شیرین بیان
جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۲۴
اگر شطرنج ضرری هم داشته باشه(که نداره)فوایدش خیلی خیلی بیش تر از ضرر های محالش هست.
و در آخر...
هدفم از ارائه این مقاله دید مردم و نوجوانان و بچه ها نسبت به شطرنج را تغییر بدهم و اذهان عمومی را از حرام نبودن این ورزش فکری روشن کنم. میخواهم آنان بدانند که شطرنج "حـــرام نیست". در آخر خوشحال می شوم نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید... با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید...
مهران فرخنده